Monday, December 19, 2011

Lövet och Stjärnorna

Jag är ett löv på stora havets vågor
och driver fram och åter som det vill.
Man säger mig att jag kan växa åror
om jag är modig och stark och lite till.

Man säger att där finns ett träd jag kom från,
och någonstans jag kanske blir ett träd.
Och likt ett legendariskt barn på halmstrån,
Tre Vise Männen kan visa mig min väg.

Man säger, du som kan se stjärnor
du borde ro dit stjärnskådarna bor.
Att driva runt är som med svin och pärlor;
varför va löv när man kan vara stor?

Men jag är blott ett löv på havets vida vågor,
jag ser stjärnor när de själva ror förbi.
Jag varit båt om jag var ment för åror
- men jag är Löv, och löv ska jag förbli.

2 comments:

Riklurt said...

Fucking fantastic. Påminner mig om Tove Jansson.

I love it and there is nothing more I can say.

Nallenon said...

Brilliant.