Monday, October 1, 2007

Poem in Ekshärska

Var meningen att jag skulle skriva en dikt tills idag, men lat som jag är skriver jag den nu. Nåt pappa sa på vägen hit fick iallafall igång min kreativitet ^^ Så här kommer den... och jag vet inte riktigt hur man skriver på ekshärska, så jag har uppfunnit min egen stavning lite. Ni som vet hur jag pratar får väl försöka uttyda det hela.

Måndagan står sôm spö i backen
å int kan en gär an än å klag tôcken
för dä ä sôm ôm de alri blir rektet ljust.
Å onsdagan står sôm fån å tetter
mett i vecka å skratter å fnettrer
å en bord å gär nô men jä har int lust.
Å på fredagan ä en så förbannade slut
se int ôrker en ta sä ôpp å gå ut
se en hänger här sôm en fesk på tôrk.
Å söndagan ska en int tâl mä mej om!
Sôm en månda igen, nej fy fasen för dôm!
Å se säjer de te'n; var gla du ä hôrk.
Nä, live ä hårt här i klarälvdaln
tes hin håle själv kryper in hit å tar'n
för allt en har ti mä ä å kånk å bär.
Se då kanske ni unrer hur de kommer sä
att ja har ti å sitt här å dikt för dä?
Jo dä ska jä tal om! Dä har ni itnâ mä å gär!


Fun, eh? ^^

2 comments:

Sara said...

Suveränt! ^_^ Fick läsa sakta för mej själv, men till slut förstod jag. Helt underbart! Ska skicka den till min mamma...

Anonymous said...

Hehe, den är helt undebar. Jag känner mig lite sån nu också. Vad var det din far sa till dig som gav dig inspiration?